De dispatchings van de MIVB en Brussel Mobiliteit samen in hetzelfde gebouw

De verschillende dispatchings van de MIVB en het beheercentrum voor het verkeer van Brussel Mobiliteit zitten sinds kort samen in hetzelfde gebouw: het Brussels Mobility Center. Het samenvoegen heeft tot doel de communicatie en samenwerking te optimaliseren tussen de verschillende diensten die dagelijks het beste van zichzelf geven ten voordele van een betere mobiliteit in Brussel.

De zes dispatchings van de MIVB en het beheercentrum voor het verkeer van Brussel Mobiliteit zaten voordien verspreid over verschillende sites binnen het Brusselse gewest. Tegenwoordig zitten ze samen binnen hetzelfde gebouw: het Brussels Mobility Center, in hartje Brussel.

Communiceren en samenwerken

Elke dag moeten de verschillende dispatchings van de MIVB en het beheercentrum voor het verkeer van Brussel Mobiliteit samenwerken om de mobiliteit te verzekeren binnen de hoofdstad.

Hen in hetzelfde gebouw samenvoegen laat toe de communicatie en de operationele samenwerking te verbeteren tussen de verschillende diensten verantwoordelijk voor het beheer van de mobiliteit in Brussel.

MIVB: zes dispatchings vormen voortaan de OCC

De zes dispatchings van de MIVB waken respectievelijk over het bus-, tram- en metronet, de infrastructuur en stroomvoorziening, de veiligheid en informatica. Deze zaten verspreid over verschillende sites.

De tram en de metro zaten al bijna 50 jaar in metrostation Park. Het station werd eind jaren ’60 gebouwd en wordt momenteel gerenoveerd. Er komen liften en nieuwe toegangen tot het station.

De noodzaak om deze historische vestiging te verlaten voor de werken was een ideale opportuniteit om alle dispatchings van de MIVB te groeperen op één plaats, met de bedoeling de communicatie en de samenwerking tussen hen nog te verbeteren, ten dienste van het openbaar vervoer. Het is op die basis dat het Operations Control Center (OCC) van de MIVB werd ontworpen.

“Het project had tegelijk een technische en een organisatorische dimensie”, legt Catherine Imbert uit, Project Manager van het OCC. “We legden met alle betrokken diensten een lang participatief traject af voor de werkruimten van het OCC, om iedereen een zo goed mogelijke plaats te geven om zijn/haar taken te volbrengen en samen te werken met de andere dispatchings. De renovatie van het gebouw en de integratie van moderne en efficiënte technieken was een echte uitdaging voor onze technische teams.”

De dispatching van de MIVB

De regulatoren en dispatchers houden in real time toezicht op het hele Brusselse openbaarvervoersnetwerk en zorgen voor de veilige werking ervan. Zij zorgen voor de regulatie van de lijnen, beheren incidenten op afstand in samenwerking met het personeel op het net en de interventievoertuigen op het terrein, en communiceren met de bestuurders en veiligheidsmedewerkers om hen te helpen en te begeleiden bij hun werk ten dienste van de klanten. De technische verkeersleiders houden toezicht op de werking van de talrijke uitrustingen en coördineren de verschillende partijen die bij het netwerk betrokken zijn.

Brussel Mobiliteit richtte zijn werkplek binnenin het gebouw zelf in en installeerde haar lokalen naast de MIVB-dispatchings. Dit bevordert de communicatie en samenwerking tussen de diensten voor het beheer van het verkeer in het gewest en de MIVB.

Het geheel, dus het OOC van de MIVB en het beheercentrum van Brussel Mobiliteit, vormen het Brussels Mobility Center.

De MIVB had de leiding over de inrichtingswerken van het Brussels Mobility Center. Ze startten midden 2019 en de verhuizing van de verschillende diensten vond mondjesmaat plaats vanaf midden 2021.

Vandaag vonden alle MIVB-dispatchings onderdak in het Brussels Mobility Center. Alleen enkele ploegen van de afdeling die zich bezighoudt met de veiligheid moeten de collega’s de komende weken nog vervoegen. Metro, tram, bus, veiligheid, infrastructuur en energie waken samen over het openbaarvervoersnet vanuit de grote OCC-zaal. IT-toezicht wordt gedaan vanuit een kleinere zaal op dezelfde verdieping. Dankzij deze nabijheid kunnen de ploegen het MIVB-net en de MIVB-uitrustingen transversaal beheren.

Als je een geïntegreerd bus-, tram- en metronet beheert, dat grotendeels ondergedompeld is in het stadsverkeer, is het van essentieel belang te communiceren en samen te werken tussen de beheerders van al deze vervoersmodi, om de Brusselaars en pendelaars een zo vlot mogelijke vervoersdienst aan te bieden. Het Brussels Mobility Center is de “tool” waarmee deze samenwerking kan worden versterkt en verder verbeterd. Daarin zijn de zes MIVB-dispatchers, d.w.z. bijna 300 personen, en de dispatching van Brussel Mobiliteit samengebracht. Alles samen om de mobiliteit in de hoofdstad in real time te beheren”, aldus Brieuc de Meeûs, CEO van de MIVB.

Brussel Mobiliteit: een nieuw beheercentrum voor het verkeer

In hun nieuwe werkomgeving verzekeren de operatoren van het mobiliteitscentrum en de dispatchings van Brussel Mobiliteit de monitoring van de tunnels en wegennet en het beheer van verkeersincidenten. Van aan hun desk beheren ze de communicatiesystemen en hebben toegang tot de camerabeelden van de tunnels, bruggen en kruispunten. Indien nodig kan een tunnel om veiligheidsredenen vanop afstand worden gesloten.

Het centrum beschikt eveneens over een zaal voor het beheer van een crisis met toegang tot de systemen en camerabeelden om efficiënt te reageren met de partners (hulpdiensten, politie, gemeenten, MIVB, enz.) in geval van incidenten of grote crisissen.

Brussel Mobiliteit greep de verhuizing aan om de informaticasystemen te moderniseren. Elk van de 8 desks beschikkt over 3 grote schermen en ultramoderne apparatuur om verbinding te maken met de verschillende systemen. Het centrum beschikt ook over een volledig uitgeruste opleidingsruimte.

De nieuwe werkinstrumenten zullen een beter dynamisch verkeersbeheer mogelijk maken.

Het mobiliteitscentrum van Brussel Mobiliteit
Brussels minister voor Mobiliteit, Elke Van den Brandt: "Onze straten moeten stap voor stap slimmer worden zodat iedereen zich in alle veiligheid kan verplaatsen, kan wandelen of zelfs gewoon veilig stil kan blijven staan. Daarvoor is enerzijds een verbetering van de infrastructuur nodig voor alle vervoersmodi, iets waaraan we al sinds het begin van de legislatuur hard werken, maar anderzijds ook een efficiënt en goed gecoördineerd verkeersbeheer samen met al onze mobiliteitsoperatoren. Deze twee belangrijke verbeteringen zullen ons beetje bij beetje in staat stellen om een aangenamere, vlottere en groenere stad te creëren, een fijne plek voor de Brusselaars en bezoekers van Brussel.”

Meer dan 2.000 m² ten dienste van de mobiliteit

Zodra alle teams zijn samengebracht, zal het Brussels Mobility Center onderdak bieden aan ongeveer 300 personeelsleden van de MIVB en zullen er tot 60 mensen werken voor Brussel Mobiliteit.

Het centrum beslaat een oppervlakte van bijna 2.500 m², waarvan ongeveer 1.400 m² wordt gebruikt door de MIVB-teams, meer dan 400 m² door de teams van Brussels mobiliteit en ongeveer 650 m² gemeenschappelijke ruimtes, waaronder een vergaderruimte voor het personeel van de MIVB en Brussel Mobiliteit.

De MIVB beschikt over 51 werkposten voor de operatoren, elk uitgerust met 5 tot 10 schermen en alle nodige communicatiemiddelen. Bovendien tonen een zestigtal grote schermen (65''), verspreid over de verschillende zones, informatie die nuttig is om te delen tussen verschillende operatoren (beelden van bewakingscamera's, bijvoorbeeld).

Persberichten in je mailbox

Over Brussel Mobiliteit

Binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest staat Brussel Mobiliteit in voor de bepaling van de mobiliteitsstrategieën, de verkeersveiligheid, de projecten voor inrichting, vernieuwing en onderhoud van de openbare ruimte en de gewestwegen, voor de infrastructuur van het openbaar vervoer, de taxi's en de gewestelijke eigendommen.

Brussel Mobiliteit vervult dus essentiële opdrachten voor de verbetering van de levenskwaliteit binnen het gewest en zijn duurzame en harmonieuze ontwikkeling.

Sint-Lazarusplein 2 - 1035 Brussel