Nieuwe tramlijn verbindt Belgica met Noordstation

Brussel Mobiliteit vraagt, in samenwerking met de MIVB, een stedenbouwkundige vergunning aan voor de aanleg van tramlijn 15. Deze nieuwe lijn zal Belgica met het Noordstation verbinden en zal later doorgetrokken worden naar het Centraal Station. In het kader van de aanleg van deze tramlijn wordt ook de openbare ruimte langs het tracé helemaal heraangelegd.

Deze nieuwe tramlijn zal de Maritiemwijk verbinden met het Noordstation. Vandaaruit rijdt de tram dan verder naar het Centraal station. Maar er is meer: dit project is een verbetering voor de Maritiemwijk, want de Picardstraat krijgt bomen en brede trottoirs. De Maritiemwijk, het Maximiliaanpark en de Noordwijk worden hierdoor groener en leefbaarder: een plek om te wonen, te spelen, te leven ” licht de Brusselse minister van Mobiliteit en Openbare Werken toe. ​

In het kader van de aanleg van de nieuwe tramlijn wordt de openbare ruimte volledig heraangelegd. Dit biedt de mogelijkheid om de ruimte evenwichtiger te verdelen over voetgangers, fietsers, openbaar vervoer en auto- en vrachtverkeer en meer ruimte te maken voor waterinfiltratie, rustplekken, spelelementen en groenelementen.

Met deze herinrichting maken we een verbinding tussen de Maritiemwijk en Tour & Taxis. Je kan dan vlotter van hieruit naar het Noordstation. We versterken de band met het kanaal en creëren hier een echte ontmoetingsplek, waar jong en oud zich goed voelen,” gaat de Brusselse minister van Mobiliteit en Openbare Werken verder.

Het traject

In een eerste fase zal tramlijn 15 Belgica verbinden met het Noordstation.

Voor Brieuc de Meeus, CEO van de MIVB "is deze lijn, na de tram van Neder-over-Heembeek, de volgende uitbreiding. De MIVB vervolgt haar inspanningen om het net verder uit te breiden, en dit zowel voor bus-, tram- en metrolijnen, en draagt zo bij tot het gewestelijke mobiliteitsbeleid.”

Schema van lijn 15

"Dit project is het resultaat van de vlotte samenwerking van talrijke openbare diensten zoals Urban, de MIVB, de Bouwmeester en niet minder dan 5 Brusselse gemeenten. Ze hebben deelgenomen aan de selectie van het studiebureau en aan de begeleidingscomités die georganiseerd werden door de tijdelijke vereniging tussen ORG en Bureau Bas Smets en het consortium Arcadis – Tactik – Citytools – La/ba onder leiding van de Directie Infrastructuur voor het Openbaar Vervoer van Brussel Mobiliteit. ​ De kwaliteit van het project ligt vooral in de evenwichtige verdeling van de openbare ruimte over de verschillende verplaatsingsmiddelen en de vergroening van deze ruimtes, onder meer door meer dan 180 bomen te planten.” verklaart Philippe Yenny, directeur van Infrastructuur voor het Openbaar Vervoer van Brussel Mobiliteit.

Aan metrostation Belgica zal de rotonde op het Werrieplein plaats maken voor terrassen en groene ruimte – uit de verkeerscijfers blijkt dat een rondpunt hier overbodig is; de belangrijkste verkeersstromen lopen via de Belgicalaan en de Woestelaan. Deze as zal ook bereikbaar blijven vanuit de Carton de Wiartlaan die zo ingericht zal worden dat het verkeer er veiliger wordt en de infrastructuur uinodigt om tegen een aangepaste selheid te rijden.

Werrie

In het kader van de aanleg van de tramlijn wordt ook de openbare ruimte in de Vanderstichelenstraat en Picardstraat volledig heraangelegd. Er komt meer ruimte voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer en tegelijk blijft de toegang voor automobilisten verzekerd. Om het risico op overstroming in het lagergelegen deel van de Picardstraat en de Havenlaan te beperken komt er een betere infiltratie van het regenwater.

De tram zal het kanaal oversteken via de Suzan Danielbrug die mee hiervoor ontworpen werd.

De Simon Bolivarlaan wordt omgevormd tot een groene boulevard waar voetgangers en minder mobiele personen heer en meester zijn.

Bolivar

De voorlopige eindhalte voor reizigers van tramlijn 15 bevindt zich op het Bolivarplein met een technisch eindpunt om de hoek in de Koolbrandersstraat. In een tweede fase wordt de tramlijn doorgetrokken naar het Centraal Station.

Over het hele traject worden tal van bomen en struiken geplant en komt er straatmeubilair en zitbanken zodat wandelaars er ook even kunnen verpozen.

De start van de werken is gepland voor 2026.

Meer info:

• Brussel Mobiliteit : Inge Paemen - 0499 96 63 05
  • MIVB : An Van Hamme - 0477 62 73 73

Persberichten in je mailbox

Over Brussel Mobiliteit

Binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest staat Brussel Mobiliteit in voor de bepaling van de mobiliteitsstrategieën, de verkeersveiligheid, de projecten voor inrichting, vernieuwing en onderhoud van de openbare ruimte en de gewestwegen, voor de infrastructuur van het openbaar vervoer, de taxi's en de gewestelijke eigendommen.

Brussel Mobiliteit vervult dus essentiële opdrachten voor de verbetering van de levenskwaliteit binnen het gewest en zijn duurzame en harmonieuze ontwikkeling.

Sint-Lazarusplein 2 - 1035 Brussel

mobiliteit@gob.brussels